Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
J.R.R. Tolkien aneb "Cesta k inspiračním kořenům a zase zpátky k modernímu románu"
Růžková, Johana ; Med, Jaroslav (vedoucí práce) ; Bedřich, Martin (oponent)
Práce se soustředí na nahlédnutí, pochopení a strukturování prozaického díla J.R.R.Tolkiena, a rovněž na poodhalení jeho myšlenkových a estetických zdrojů. Zejména se jedná o starogermánský mýtus, jeho středověké zpracování, křesťanskou tématiku a moderní román. Rovněž se nastiňují Tolkienovy teoretické úvahy na téma mýtu a pohádky. Prostor je ponechán i reakcím na Tolkienovo dílo - odborným, čtenářským a zejména literárním, a tedy plošnému zhodnocení tohoto odjedinělého zjevu v rámci moderní literatury.
Proměny pojetí filmových pohádek
Drhová, Kateřina ; Kruml, Milan (vedoucí práce) ; Růžička, Daniel (oponent)
Současná generace dětí konzumuje více mediálních obsahů prostřednictvím televize a filmu, než tomu bylo kdy dříve. Tímto způsobem jsou zpracována i klasická literární díla, která se však nutně podřizují diváckým preferencím a socio-kulturním hodnotám, čímž dochází k odlišnému pohledu na stejnou látku následně zprostředkovanou i nejmladšímu publiku. Tato práce seznamuje s historií pohádkového žánru a jeho rozmanitou podobou. Vzhledem k cílové skupině této produkce se teoreticky dále zabývá také vlivem na příjemce nejen z hlediska obsahu, ale i nástrojů, které ho zprostředkovávají. Zároveň se snaží nastínit, jak se filmové zpracování pohádky stalo v českém prostředí tak populární. Praktická část pak analyzuje dvě filmová zpracování stejného pohádkového námětu a snaží se poukázat na odlišnosti v tvůrčím pojetí a hodnotách, které snímky prezentují. Tímto si práce klade za cíl dokázat, jak se v průběhu času mění pohled na klasickou látku a jak se v jejím zpracování odráží představy společnosti předkládané dětem.
Poselství pohádek pro děti v mateřské škole
KUNCOVÁ, Jana
Tato práce se zabývá klasickou pohádkou v životě předškolních dětí. Jejím záměrem je zjistit, jaké šance má realizování pohádkových projektů v MŠ, aby zaujaly současné předškolní děti, plnily svá poselství a zároveň naplňovaly cíle RVPPV. Teoretická část se zabývá vývojovými etapami předškolního dítěte s vymezením charakteristických vývojových zvláštností. Druhá část vymezuje symboliku a charakteristické znaky pohádky. Třetí se týká významu pohádky v životě předškolního dítěte a jejího využití v rámci předškolního vzdělávání. Obsahem praktické části je vytvoření projektů, které vychází z pohádkových motivů a jejich realizace s dětskou skupinou.
Proměny hodnot v dětské literatuře od obrození k dnešku
Popková, Markéta ; Blažková, Miloslava (vedoucí práce) ; Hogenová, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá proměnou hodnot v dětské literatuře od obrození k dnešku. Na začátku práce se pojednává o problematice hodnot a o významu dětské literatury pro rozvoj morálního vědomí žáků. Dále se práce zabývá proměnou hodnotové orientace ve společnosti v průběhu sledovaného období. V rámci interpretace děl dětské literatury, která byla dobově nejvýznamnější či nejčtenější, je ukázáno, jak se měnil pohled na morální normy a hodnoty v literatuře pro děti a mládež. V závěru práce jsou porovnány hodnotové rámce napříč zmíněnými tituly s přihlédnutím k subjektivnímu pohledu autora i hodnotové orientaci společnosti. Z výsledků práce jsou pak vyvozeny didaktické závěry, které mohou posloužit jako pomůcka učitelům při výuce občanské výchovy. Abstract The diploma thesis deals with the change of values in children's literature. At the beginning of the thesis the values and the importace of children's literature for pupil's moral development are being discussed. Further on the study is aimed to discuss the change of the oreintation of social values throughout the examined peroids. Within the interpretation of different works of Children's literature (which were the bestsellers or the most frequently read books) is demonstrated how the view of moral codes and values in children's literature has...
J.R.R. Tolkien aneb "Cesta k inspiračním kořenům a zase zpátky k modernímu románu"
Růžková, Johana ; Med, Jaroslav (vedoucí práce) ; Bedřich, Martin (oponent)
Práce se soustředí na nahlédnutí, pochopení a strukturování prozaického díla J.R.R.Tolkiena, a rovněž na poodhalení jeho myšlenkových a estetických zdrojů. Zejména se jedná o starogermánský mýtus, jeho středověké zpracování, křesťanskou tématiku a moderní román. Rovněž se nastiňují Tolkienovy teoretické úvahy na téma mýtu a pohádky. Prostor je ponechán i reakcím na Tolkienovo dílo - odborným, čtenářským a zejména literárním, a tedy plošnému zhodnocení tohoto odjedinělého zjevu v rámci moderní literatury.
Možnosti působení literárního textu na vývoj osobnosti. Pohádka a její výchovné aspekty
HOULÍKOVÁ, Ivana
Předkládaná bakalářská práce se zabývá tématem pohádky a její funkcí při výchově dítěte. Je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část pojednává o problematice pohádky, jejím vzniku, funkcích, tzv. bojích o pohádku a o vlivech pohádky na dítě. Praktická část obsahuje vyhodnocení dotazníkového šetření na téma Pohádka jako prostředek výchovy, její vliv, funkce a vnímání dětmi v mateřské škole. Praktická část dále obsahuje tematický plán na téma Porozumění dané pohádce dětmi z mateřské a základní školy a případné rozdíly mezi těmito věkovými kategoriemi.
Zkoumání narativních struktur světových pohádek
HABRDOVÁ, Veronika
Diplomová práce se zaměřuje na zkoumání vybraných světových pohádek z hlediska psychologického a kulturněantropologického. Podstatou práce je literárněteoretické zkoumání narativních struktur a jejich vzájemné porovnávání. Teoretická část práce obsahuje pět hlavních kapitol, ve kterých je podrobnější pojednání o pohádkové problematice a dále rozbor některých evropských pohádek. Praktická část již konkrétně rozebírá pohádky australské, japonské, čínské, romské a indiánské.
Pohádka v očích vypravěče versus pohádka pohledem folkloristy
Otčenášek, Jaroslav
Článek se snaží postihnout rozdíly mezi odborným výrazem "pohádka", jak ho užívají folkloristé a svět pohádek užívaný populárními vypravěči a současnými čtenáři knižních pohádek. Pohádka jako odborný termín má přesnou strukturu. Pro současného čtenáře či posluchače je pohádka všechno možné, stačí, když se objeví pohádková postava, prostředí či zápletka. Je poměrně velký rozdíl mezi tím, co považují za pohádku odborníci a co laici

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.